Flyttips – Vad du behöver veta när du ska flytta
Vi erbjuder olika städtjänster för enstaka eller återkommande tillfällen. Kontakta oss på 073-43 20 208 eller info@enaservice.se
Det är mycket som man bör tänka på när man flyttar och för många kan hela processen kännas stressig och ansträngande. Här hittar du en Flyttips lista med vad du behöver gå igenom.
∗ Hur man bäst organiserar en flyttning
En bra tips är att vara organiserad och du kan börja med att skaffa en smidig checklista så du inte kommer glömma något innan och efter du flyttat. Fyll den på med allting som ska göras och när då. Följ den för att ha hela flyttprocessen under kontrol.
∗ Planera dagen för flyttstädning. Det kan du göra som fort som du vet tillträdesdatumet
Det bästa är att boka flyttstädningen några dagar innan tillträdesdatumet. Det händer ibland att flyttstädning firman som du bokar kan få något problem och de kan inte utföra städningen den plannerade dagen. Special nu, i corona tider, det kan hända problem med sjuk personal, eller olika situationer. Då det är bäst för dig om firman har ett antal dagar på sig att utföra flyttstädningen. Eller för att du ska boka en annan firma.
De flesta flyttstädningar (ungefär 75 %) bokas under de 2 sista veckorna i månad. Det är så, eftersom oftast tillträdesdagen är vid månadsskifte. Om du befinner dig i samma situationen, en bra tips är att boka flyttstädningen en god tid innan, eftersom bästa flyttstäd firmor blir snabbt fullbokade de veckorna. Då sparar du tid än att googla kanske för timmar och gå från hemsida till hemsida tills du hittar en tillgänglig firma som du kan anlita på och är inte den dyrast i världen för uppdraget.
Se till att du får en boknings bekräftelse, samt allting är definierat : dag och tid för städningen, nyckelöverlämning, priset för uppdraget, eventuella avgifter, om-/avboknings regler (allmänna villkor).
Det är bra när du har tid mellan flyttstädning och tillträdesdagen, ifall det finns klagomål på städning, saker som städaren har missat, eller saker som du själv missade boka. Per exempel, vissa saker ingår inte i flyttstädning som vattenlås, altan, förråd elller garage (ifall de ytorna ej ingår i bekräftade bostadsytan för städning), persienner…
∗ Boka flytthjälp en god tid innan och planera flytten minst en dag innan planerade dagen för flyttstädning.
Bostadsmarknaden är het och firmorna har mycket jobb för närvarande, är du ute några veckor i förväg så kan du vara säker på att du får den hjälp du behöver. Vi rekommenderar att du anlitar en kompetent och erfaren flyttfirma, med bra priser i ditt område, som också har flyttförsäkring samt tydliga villkor.
Det är självklart inte bra om städteamet och flytt killarna jobbar samtidigt i samma bostad. Istället för varje arbetare kan fokusera på sitt jobb, de ska vara tvungen att undvika varandra, saker eller folk kommer stå i väg för andra och det garanterar extra stress och tid för deras arbete, samt extra kostnader för dig.
∗ Packtips.
Om du låter en flyttfirma ta hand om packningen så får firman det fulla ansvaret för allt nedpackat. Annars är det kunden som ansvarar för kartonger som man själv har packat – enligt de speciella försäkringsregler som gäller för flyttbranschen.
Du väljer att göra det själv, då det är viktigt att vara nogrann med packningen, att du packar ordentligt och med bra kvalitet packning material : flyttkartonger, plast säckar, handsträckfilm (plastfolie), packning tape. Har du packat fel eller slarvigt så riskerar du att få saker sönderslagna.
Se till att använda starka flyttkartonger, stabila och praktiska. Tänk också på att kartongernas vikt inte bör överstiga 20-25 kilo. Att ha en massa olika sorts kartonger i skilda storlekar kan också leda till en hel del problem. Märk kartongerna (kök, barnkläder, vinter kläder, böker, etc.) för att hålla koll när du sorterar de i nya huset och stapla de i på lastbilen alltid de tunga i botten. Har du tillgång till en lastbil med backgavellift och pallvagn, du kan massivt underläta ditt jobb om du staplar flyttkartongerna på tömma pallar och lastar, lossar och drar de med hjälp av pallvagnen. Flyttkartongen har som storlek precis 1/4 del av en standard palls storlek. Du kan lägga 4 st. flyttkartonger på en pall och stapla de på 3 eller mer lager. Igen, de tunga i botten. Tejpa in ordentligt de eller plasta in allt med handsträckfilm för bästa stabilitet.
Mattor rullar man ihop och knyter till ordentligt. För att undvika senare onödigt rengöring arbete, du kan väl plasta in de med plastfolie. Det gäller också för textil möbler, liksom såffor, stolar, madrasser. En stor fördel är att inplastade textiler ger bättre grepp när man vill hålla eller lifta de.
∗ Packa inte saker som du inte längre behöver
Har du saker/kläder som du inte längre behöver. Bli av med de, så sparar du onödigt jobb, dessutom sparar in på många flyttkartonger. Kanske ryggskott, också. Inför flytten planera in några dagar där du och övriga boende går igenom vad som finns i förråd, garage, garderober, m.m. Behöver du verkligen ta med dig allt till ditt nya huset? Kasta eller sälj det som du inte behöver. Facebook Market, blocket, loppis eller en välgörenhetsmarknad går alla lika bra.
Fyll i formuläret och berätta hur vi kan hjälpa dig. Du kan givetvis även ringa oss: 073-43 20 208
07:00 – 18:00
Måndag – Lördag
Fyll i formuläret och berätta hur vi kan hjälpa dig. Du kan givetvis även ringa oss: 073-43 20 208
07:00 – 18:00
Måndag – Lördag